Már a vége felé tart az új évad X-faktor, de már el is kezdték toborozni a versenyzőket a Csillag születik-be. Ez kell a magyarnak, az egymást érő tehetségkutatók. A kereskedelmi csatornák miért nem ismerik a hatásszünet kifejezést? Ha egyszer valakinek tetszett egy "saját készítésű" sorozat/valóságshow/tehetségkutató, akkor annak mennie kell ész nélkül folyamatosan, amíg el nem éri azt a nézettségi mélypontot, amíg már veszteségessé nem válik, és kidobják a szemétbe.
Mi lehet az ilyen felfedezettek sorsa? Feltételezhetjük, hogy a tehetségkutató már önmagában nyereséges (egyébként miért csinálnák?). Így a reklámok, szavazatok eltartják az egész showt fenntartását, a jogdíjakat, és a szereplők gázsiját. Emellett persze komoly nyereséget is kell termelni. Ezek óriási pénzek lehetnek. A győztest majd megstylist-olják, felépítik az imázst, megírják neki a dalszöveget, a zenét, és így futtatják, lemezt készítenek vele, stb. Gondolhatjuk, hogy ez szintén sok pénz, így a lemezeladásból befolyó pénz nagy része valószínűleg nem a felfedezetté lesz, hanem a csatornáé, produkciós irodáé. Kiadnak egy vagy két lemezt, turnéznak egy évig, és a frissen született csillagot szépen a szemétre dobjuk. Ennyi.
Mégis létezik a tehetségkutatók között egy olyan, amely minden szintet alulmúl. Ez pedig az X-faktor. A tehetségtelen bájolgásból, minimális szókincsből élő műsorvezetőkről inkább nem mondanék semmit. Egymás szisztematikus körbeszopkodása megy, erre ki kíváncsi? Ők csak "rövidek kis szünet"-ek a "nagyon-nagyon fontos" műsorban. A zsűri viszont vérlázító. Geszti Péter már régi öregnek számít az X-faktor életében. Van aki kedveli, van aki nem, de kétségtelen, hogy zeneileg letett valamit az asztalra. Nem is vele van a baj igazából. (Személye azonban számomra igencsak taszító, de mindig is az volt.) A gond a többiekkel van. Ott van Alföldi Róbert, akinek kétes hírű munkássága messze földre híres. Elvileg ő lenne a mentorok között a megmondóember, ennek ellenére nem sok vizet zavar. Korábban megismert stílusához híven a leginkább polgárpukkasztó produkciókat támogatja. Szikora felvette a jóságos, de szélütéses nagybácsi stílusát, akinek fél évig tart egy mondat végignyöszörgése. Ezt persze a többi dementor és a semmitmondók nem várnak ki, így folyton félbe szakítják a gondolatait. Nos akkor térjünk rá a négyesfogat legrémesebb tagjára, Tóth Gabira. Ez a nő (énekhangját természetesen elismerem, de) olyan rémesen buta, hogy arra szavak sincsenek. Egy normális gondolata nincs, számára az egyediség kevésbé olyan fontos, mint a kurvás színpadi mozgás, ruhák és egyéb showelemek.
Ez utóbbi egyébként az egész műsorra igaz. A showelemek, a rövid, kivágott ruhák, a lehetetlenségig levetkőztetett táncosok sokkal érdekesebbek, mint az egyedi, autonóm produkció. Már nem is próbálják meg elhitetni azt, hogy a minőség számít bárhol is. A lényeg, hogy a legnagyobb legyen a nézettség, és a közönség kiválassza azt az énekest, amelyiknek hajlandó megvásárolni egy-két lemezét. Essünk túl az egészen, jöjjön a pénz, és menjen a műsor. És lehetőleg hassunk a néző lelkére. Szeressük meg a rossz életű, iskolázatlan expornóst, és asszisztáljunk hozzá, ahogyan felemelkedni, és amikor meguntuk, még mélyebbre süllyed.
Én ugyan csak az első és a tegnapi részt láttam, de ez is éppen elég volt. A legnagyobb különbség eközött és a Csillag születik között az volt (azon túl, hogy az utóbbiban komolyabban volt véve a minőség), hogy a Csillag születikben a zsűri (még Puzsér is) csak és kizárólag a produkciót kritizálta, míg az X-faktor az egyént. Zárógondolatként álljon itt Tóth Gabitól egy idézet: "Olyan vagy, mint egy beteg kecske". Egyébként az ostoba nő alpári beszólására készített paródiavideót a youtube-ról az RTL-klub eltávolíttatta.